آشنایی با دنیای جوشکاری

نماش جزییات مطلب

آشنایی با دنیای جوشکاری

فنی حرفه ای و جوشکاری

فنی حرفهای یکی از رشتههای کاربردی و پرطرفدار در ایران است که به دانشجویان مهارتهای عملی و تخصصی در زمینههای مختلف فنی و صنعتی میآموزد. برخی از رشتههای فنی حرفهای عبارتند از: برق، مکانیک، ساختمان، کامپیوتر، الکترونیک، گاز، نقشهبرداری، نجاری و ...

 جوشکاری یکی از مهارتهای فنی است که در بسیاری از صنایع و پروژهها به کار میرود. جوشکاری عمل اتصال دائم دو یا چند قطعه فلزی به یکدیگر با استفاده از حرارت و گاهاً مواد افزودنی است. جوشکاران باید دارای دانش و تجربه لازم در زمینه انواع فلزات، روشهای جوشکاری، استانداردهای ایمنی و کنترل کیفیت باشند.

برای آموزش و اخذ مدرک فنی حرفهای و جوشکاری در ایران، مجتمعها و مراکز آموزش فنی و حرفهای در سطح کشور فعال هستند.

 جوشکاری زیر آب (1)جوشکاری زیر آب 

مجتمع آموزشی علوم و فنون شمال ، یکی از مراکز آموزشی استان مازندران است که در شهر بابل واقع شده است. این مرکز در سال 1384 تاسیس شده و از آن زمان تا کنون هزاران نفر را در رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای آموزش داده است. برخی از رشته‌های موجود در آموزشگاه فنی و حرفه ای علوم و فنون شمال عبارتند از: الکترونیک، برق، مکانیک خودرو، ساختمان، گردشگری و ...

یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار در مجتمع آموزشی علوم و فنون شمال، جوشکاری است. جوشکاری یک فن است که با استفاده از حرارت و یا فشار، قطعات فلزی را به هم متصل می‌کند. جوشکاری در صنایع مختلف از جمله ساختمان، خودرو، نفت و گاز، هوافضا و ... کاربرد دارد. جوشکاران ماهر و با تجربه می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند و به شغل‌های فنی و خدماتی مختلف دست پیدا کنند.

 برای شروع به جوشکاری، لازم است که گواهینامه جوشکاری را اخذ کنید. گواهینامه جوشکاری یک مدرک است که نشان می‌دهد شما دارای دانش و مهارت لازم برای انجام کار جوشکاری هستید.

 برای اخذ گواهینامه جوشکاری، شما باید در دوره‌های آموزش جوشکاری شرکت کنید. دوره‌های آموزش جوشکاری در سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته برگزار می‌شود. در دوره‌های آموزش جوشکاری، شما با انواع روش‌ها و تکنیک‌های جوشکاری آشنا می‌شوید. برخی از روش‌های جوشکاری عبارتند از: جوشکاری با قوس الکتریکی دستی، جوشکاری تحت گازمحافظ، جوشکاری لیزر و ...

 در بین روش‌های جوشکاری، یکی از پیچیده‌ترین و هیجان‌انگیزترین آنها، جوشکاری زیر آب است. جوشکاری زیر آب یک فن است که با استفاده از حرارت و یا فشار، قطعات فلزی را در محیط زیر آب به هم متصل می‌کند. جوشکاری زیر آب در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، ساختمان، نظامی و ... کاربرد دارد. جوشکاران زیر آب معمولا باید با شرایط سخت و خطرناک محیط زیر آب مقابله کنند. برای مثال، آنها باید با فشار بالای آب، دمای پایین، تاریکی، جریان‌های قوی و حضور حیوانات دریایی کنار بیایند.

 برای شروع به جوشکاری زیر آب، لازم است که علاوه بر گواهینامه جوشکاری، گواهینامه غواصی نیز داشته باشید. گواهینامه غواصی یک مدرک است که نشان می‌دهد شما دارای دانش و مهارت لازم برای انجام فعالیت‌های زیر آب هستید. گواهینامه غواصی در سطوح مختلف صادر می‌شود. برای مثال، در ایران، سطح اول گواهینامه غواصی به عنوان غواص تفریحی شناخته می‌شود. این سطح برای غواصان تازه کار مناسب است و نشان می‌دهد که شما قادر به انجام غواصی تفریحی در عمق کمتر از ۱۸ متر هستید.

برای اخذ گواهینامه غواصی، شما باید در دوره‌های آموزش غواصی شرکت کنید. دوره‌های آموزش غواصی در سطح تفرج و حرفه‌ای برگزار می‌شود. در دوره‌های آموزش غواصی، شما با اصول و قوانین امنیت در فعالیت‌های زیر آب، تجهیزات و لباس‌های مناسب برای غواصی، رفتار با حالات اضطراری و ... آشنا می‌شوید.

 

برخلاف تصور بسیاری از افراد، جوشکاران زیرآب نمی‌توانند از تجهیزات و لباس‌های معمول غواصی استفاده کنند. آنها باید از تجهیزات و لباس‌های خاصی که برای جوشکاری زیر آب طراحی شده‌اند، بهره بگیرند. برخی از تجهیزات و لباس‌های جوشکاری زیر آب عبارتند از: لباس فشرده‌سازی، ماسک یا هلمت، دستگاه تنفس، کابل ارتباطی، ژنراتور برق، الکترود یا سیم جوش، دستگاه جوش و ...

برای یادگیری جوشکاری زیر آب، شما باید در دوره‌های آموزش جوشکاری زیر آب شرکت کنید. دوره‌های آموزش جوشکاری زیر آب در سطح حرفه‌ای برگزار می‌شود و معمولا به مدت چند هفته یا ماه ادامه دارد. در دوره‌های آموزش جوشکاری زیر آب، شما با اصول و قوانین امنیت در جوشکاری زیر آب، تجهیزات و لباس‌های مناسب برای جوشکاری زیر آب، روش‌ها و تکنیک‌های جوشکاری زیر آب، رفتار با حالات اضطراری و ... آشنا می‌شوید.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، جوشکاران زیرآب نمي توانند به راحتي به سطح بازگردند. آنها باید به صورت مرحله‌ای و با رعایت فاصله‌های زمانی معین، از عمق خارج شوند. در غیر این صورت، خطر ابتلا به سندروم دکمپرسيون یا انفجار گاز خون وجود دارد. این حالات می‌توانند باعث دردهای شدید، فلج، کما و حتی مرگ شوند.

جوشکاران زیرآب حرفه‌ای، علاوه بر دانش و مهارت فنی، باید دارای صفات شخصیتی خاصی نیز باشند. برخی از صفات شخصيتي جوشكاران زيرآب عبارتند از: شجاعت، تحمل، تمركز، همكاري، خلاقيت و ...

جوشکاران زیرآب چالش‌های بسياري را در كار خود تجربه مي كنند. اما پاداش كار جوشكاري زيرآب نيز بسيار بالاست. جوشكاران زيرآب مي توانند درآمد فوق العاده اي كسب كنند و به مناظر و موجودات زيباي دريا نگاه كنند. همچنين، جوشكاران زيرآب مي توانند به پروژه‌هاي مهم و مفيدي براي جامعه مشاركت كنند. برای مثال، جوشکاران زیرآب در ساخت و نگهداری پل‌ها، سدها، پایپ‌لاین‌ها، پلتفرم‌های نفتی، کشتی‌ها و ... نقش کلیدی دارند.

اگر شما علاقه‌مند به یادگیری جوشکاری زیر آب هستید، می‌توانید به یکی از مراکز آموزش جوشکاری زیر آب در کشور مراجعه کنید. یکی از این مراکز آموزش جوشکاری زیر آب در مازندران است که در شهرستان بابل واقع شده است.  مجتمع آموزشی علوم و فنون شمال ، دوره‌های آموزش جوشکاری زیر آب را با استفاده از اساتید مجرب و تجهیزات مدرن برگزار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مرکز و شرایط ثبت نام در دوره‌های آموزش جوشکاری زیر آب، می‌توانید به [سایت] آن مراجعه کنید.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

اطلاعات

  • نویسنده : __ امامی
  • تاریخ: چهارشنبه, 20 دی 1402
  • تعداد بازدید: 587