آموزش جوشکاری با ارائه گواهینامه بین المللی: راهی برای مهاجرت به خارج کشور

نماش جزییات مطلب

آموزش جوشکاری با ارائه گواهینامه بین المللی: راهی برای مهاجرت به خارج کشور

سالانه افراد بسیاری در حرفه‌های مختلف از طریق کار اقدام به مهاجرت می‌کنند. یکی از شاخه‌های مهاجرت کاری، مشاغل فنی است که در جهان طرفداران خود را داشته و بسیاری از کشور‌ها در این حوزه‌ها نیاز به نیروی کار انسانی دارند. همانطور که می‌دانید حرفه جوشکاری جزئی ضروری در بسیاری از صنایع بهحساب میآید و تقاضا برای جوشکاران به خصوص در کشور‌های پیشرو در تولید و صنعت مانند: استرالیا، کانادا، آمریکا، امارت متحده عربی و… بالا است. جهت مهاجرت از طریق کار در خارج مهمترین اصل داشتن مدرک بینالمللی و سابقه کار است. در ادامه قصد داریم درباره شرایط اقدام برای مهاجرت کاری جوشکاران، حرفه جوشکاری و مدارک و پیش نیاز‌های آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید. 

 

آموزش جوشکاری ( Welding)

جوشکاری به بیان ساده یعنی به هم متصل کردن دو قطعه فلز با مواد مذاب این کار به همان اندازه که ممکن است ساده به نظر برسد، مستلزم استفاده از تکنیک های جوشکاری مختلف نیز است.

رایج ترین فرایند جوشکاری، جوشکاری با قوس الکتریکی دستی است. جوشکاری قوسی ابتدایی ترین شکل جوشکاری است و همه افراد تازه کار باید از این جا شروع کنند

 

آموزش جوشکاری

آموزش جوشکاری

وظایف جوشکار

  • شناخت انواع فلزات
  • آماده کردن قطعاتی که باید بریده یا متصل شوند
  • خواندن طرح ها و دستورالعمل های فنی و مهندسی و عمل مطابق آنها
  • استفاده از روش های جوشکاری مناسب با توجه به نوع کار
  • بررسی و تست برش ها و اتصالات با استفاده از ابزارهای سنجش دقیق مانند میکرومتر
  • کنترل عملکرد دستگاه های جوشکاری و اطمینان از درستی آنها

 

دانش و مهارت مورد نیاز

  • هماهنگی خوب بین دست و چشم
  • دقت زیاد در کار
  • تمرکز خوب
  • توانایی درک نقشه ها و برنامه های فنی
  • مهارت در ریاضیات برای اندازه گیری ها در کار
  • آگاهی از اصول و روش های ایمنی در کار
  • توان بدنی مناسب

 

معرفی آموزش جوشکاری( CO2 ) یا جوشکاری MAG,MIG

آموزش جوشکاری CO2 یکی از محبوب‌ترین دوره‌های جوشکاری در صنایع مختلف می باشد. دوره جوشکاری CO2 بدلیل قیمت پایینی که دارد، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. برخی مزایای دیگر این روش جوشکاری عبارتند از: عدم نیاز به تعویض الکترود ، جوشکاری در تمام حالات، امکان جوشکاری به صورت مکانیزه، عدم وجود محدودیت در ضخامت قطعات و عدم وجود عیوب جوش و ایجاد جوش‌های سالم اشاره کرد. فرآیند جوشکاری میگ (MIG) به این صورت است که در آن یک قوس الکتریکی بین الکترودهای سیم مصرفی و قطعه کار قرار می‌گیرد که باعث می‌شود آنها به ذوب شدن و پیوستن برسند و یک خط جوش بوجود آورند. اگر مبتدی هستید و قصد دارید تمامی فرآیند های جوشکاری همچون جوشکاری الکترود دستی SMAW یا برق، جوشکاری تیگ یا جوشکاری آرگون و جوش co2 را در یک دوره کامل فرابگیرید، می توانید در دوره های آموزش جوشکاری  مجتمع آموزشی علوم و فنون شمال شرکت نمایید.

جوشکاری توسط گاز محافظ co2 می‌تواند نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک باشد. با توجه به محبوبیت این نوع از جوشکاری در صنعت و بازار کار خوب آن، مجتمع آموزشی علوم و فنون شمال دوره جوشکاری CO2 (جوشکاری MAG,MIG را در کارگاه‌های مجهز و زیر نظر اساتید بازار کار برگزار می‌کند. با شرکت در این کلاس آموزش جوشکاری co2 به طور جامع و کامل با مباحث جوش CO2  آشنا شده و با دریافت مدرک فنی جوشکاری CO2 به راحتی وارد بازار کار شوید. جوشکاری CO2 یا جوشکاری MIG و MAG یکی از دوره‌های فنی است که بازار کار خوبی دارد و جوشکارها معمولا درآمد بالایی دارند. نیاز جامعه به صنعت و تولید برای شغل جوشکاری باعث شده است تا بسیاری از اشخاص تمایل به آموزش جوشکاری co2 داشته باشند. آموزش جوشکاری co2 نیازمند زمان و تجربه زیادی است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به این حرفه پر درآمد ورود نکنند. یکی از بهترین راه‌های یادگیری جوشکاری شرکت در دوره‌‎های آموزشی است که توسط آموزشگاه‌های معتبر و زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود.

جوشکاری مخازن تحت فشار

 مخازن تحت فشار از ابتدای انقلاب صنعتی وجود داشته اند. آنها می توانند برای ذخیره حجم بالاتری از محصولات نسبت به فشار اتمسفر معمولی استفاده شوند و از آنجایی که فشار باعث کاهش نقطه جوش می شود، مخازن تحت فشار نیز می توانند برای پردازش – پخت – محصولات سریعتر یا با هزینه انرژی کمتر از آنچه که می شود استفاده شوند. در غیر این صورت ممکن است آنها در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی و در انرژی هسته ای هم برای تولید برق و هم برای ذخیره مایعات و گازها استفاده می شوند.

برای جوش دادن اتصالات مخازن تحت فشار از انواع جوش های  زیر استفاده می شود:

  • جوشکاری با قوس الکتریکی دستی (SMAW): در این فرآیند جوشکاری از یک الکترود مصرفی و روکش دار استفاده می شود. این اغلب به عنوان شکل پیش فرض جوشکاری قوس الکتریکی در نظر گرفته می شود. بسیار قابل حمل است و تجهیزات آن ارزان و در دسترس است. با این حال، به مهارت بالایی نیاز دارد و کیفیت جوش های حاصل به مهارت جوشکار بستگی دارد.
  • جوشکاری قوسی با هسته شار (FCAW): در این روش از یک الکترود سیمی مصرفی با هسته شار استفاده می شود. در شکل گیری جوش شبیه SMAW است، اما به دلیل تغذیه ممتد سیم، به مهارت کمتری برای کار نیاز دارد.
  • جوشکاری با تحت گاز محافظ  (GMAW): GMAW شامل جوشکاری با استفاده از الکترود سیمی پیوسته و گاز محافظ بی اثر است. این یکی از ساده ترین فرآیندهای جوشکاری برای انجام است و جوش هایی را می سازد که تمیزتر از SMAW یا FCAW هستند. با این حال، شناخته شده است که از خطاهای همجوشی غیرقابل پیش بینی رنج می برد که با فرآیندهای بالا رخ نمی دهد.
  • جوشکاری قوس با  تنگستن (GTAW): در این روش از الکترود تنگستن و گاز محافظ بی اثر استفاده می شود. جوش های بسیار تمیز با همجوشی و نفوذ عالی تولید می کند، اما فرآیندی کند و سخت است. این امر پر کردن حجم مورد نیاز برای انجام جوش مخزن تحت فشار را با چالش روبرو می کند.
  • جوشکاری قوس زیرپودری (SAW): در SAWجوش در پودر غوطه ور می شود تا از اکسیژن و سایر گازهای موجود در جو محافظت کند. این یک فرآیند جوشکاری تمیز با نرخ رسوب بالا است. با این حال، این یک فرآیند قابل حمل و آماده برای میدان نیست.

از میان انواع جوشکاری که در مخازن تحت فشار استفاده می شود، جوشکاری که برای یک پروژه خاص انتخاب می شود باید با نیاز محصولی که مخزن تحت فشار ذخیره یا تولید می کند و فشاری که محصول در آن نگه داشته می شود، مطابقت داشته باشد. در صنعت نفت، مخازن تحت فشار در فشار نسبتاً پایین نگه داشته می شوند و در حالی که خوردگی می تواند یک موضوع باشد، ملاحظات بهداشتی وجود ندارد. در نتیجه، فرآیندهای سریعتر و مفیدتر مانند SMAW و FCAW اغلب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

چیزهایی که درباره جوشکاری باید بدانیم

 بدون مدرک دانشگاهی جوشکار شوید!!

یکی از مهمترین ویژگی های شغل جوشکاری  این است که  دستیابی به مهارت جوشکاری نیازی به رفتن به دانشگاه ندارد شما کافیست با یک آموزشگاه مجاز زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ارتباط و در هر فرآیند مورد نظر خود ثبت نام و آموزش های لازم را ببینید .

در ضمن به مراتب دریافت گواهینامه های  فنی و حرفه ای از مدارک دانشگاهی معتبر تر است .در اصل موفقیت شما به سطح شایستگی و مهارت های شما بستگی داره نه به مقاطع دانشگاهی که طی میکنید.

 

چه صنایعی نیازمند جوشکار است ؟

ورود به بازار جوشکاری در صنایع متنوعی امکان پذیر است صنایع حمل و نقل ریلی ، حمل نقل هوایی ، صنعت هوانوردی ، کشتی سازی ، پالایشگاه ، نظامی ، ساختمان سازی این تنوع بی نظیر در این شغل باعث شده فرصت های بی نظیری برای جوشکاران فراهم شود، اما در جریان باشید که هر کدام از این صنایع نیازمند آموزش های تخصصی مربوطه است. برخی از این صنایع نیازمند جوشکاری الکترود دستی، جوشکاری آرگون، جوشکاری co2  و برخی دیگر جوشکاری زیرآب خواهد بود.

در صورتیکه شما نسبت به تمام فرایندها آموزش لازم را ببینید و در اصطلاح جوشکار فول تست باشید درآمد شما افزایش چشم گیری خواهد داشت.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

اطلاعات

  • نویسنده : __ امامی
  • تاریخ: دوشنبه, 25 دی 1402
  • تعداد بازدید: 949