آموزش جوشکاری co2 و آرگون

نماش جزییات مطلب

آموزش جوشکاری co2 و آرگون

جوشکاری یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین حرفه‌های فنی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. جوشکاری به معنای اتصال دائم دو یا چند قطعه فلزی به یکدیگر با استفاده از حرارت و یا فشار است. جوشکاری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در این مقاله به آموزش جوشکاری با فرآیند گاز محافظ  co2 و آرگون می‌پردازیم.

 

آموزش جوشکاری مبتدی ساده

روش جوشکاری co2

روش جوشکاری co2 یا همان جوشکاری با گاز محافظ دی‌اکسید، یک روش جوشکاری الکترود مذاب است که در آن الکترود به صورت سیم پیچ شده است و با گذر جریان الکتریسیته از آن، ذوب شده و به عنوان فلز پُر کننده بین قطعات فلزی قرار می‌گیرد. در این روش، گاز دی‌اکسید به عنوان گاز محافظ از تاثیر هوا بر روی نقطه جوش جلوگیری می‌کند. روش جوشکاری co2 دارای مزایای زیر است:

هزینه پایین تجهیزات و مصرف گاز

سرعت بالای جوشکاری

توانایی جوشکاری در همه جهات

تولید حداقل خسارت حرارتی

مناسب برای جوشکاری فولادهای کم کربن و فولادهای ضد زنگ

روش جوشکاری co2 نیز دارای معایب زیر است:

نقص‌های جوش نظیر ترک، منفذ، نفوذ ناقص و ...

نقطه جوش ضعیف در برابر خوردگی و خستگی

نقص در خروج سيم پيچ

نياز به تعديل دقيق دبي گاز

 

 

روش جوشکاري co2 به صورت زير انجام مي‌گيرد:

قطعات فلزي را با استفاده از يك برس فلزي يا يك سنگ تيز كننده از گرد و غبار، روغن و خوردگي پاك كنيد. 

دستگاه جوشكاري را به منبع برق متناسب با ولتاژ و جريان مورد نياز متصل كنيد.

سيم پيچ الكترود را به دستگاه جوشكاري وصل كنيد و طول آن را تنظيم كنيد.

گاز دي‌اكسيد را به دستگاه جوشكاري وصل كنيد و دبي آن را تنظيم كنيد.

كلاه جوشكاري و دستكش‌هاي مناسب را بپوشيد و از قطعات فلزي فاصله مناسبي رعايت كنيد.

دكمه شروع جوشكاري را فشار دهيد و سر سيم پيچ را به قطعات فلزي نزديك كنيد تا شعله جوش ايجاد شود.

سر سیم پیچ را با حرکت یکنواخت در مسیر مورد نظر حرکت دهید تا اتصال دائم بین قطعات فلزی بوجود آید.

پس از پایان جوشکاری، دکمه توقف جوشکاری را فشار دهید و سیم پیچ را از قطعات فلزی دور کنید.

قطعات جوشکاری شده را از حرارت بکشید و با یک چکش یا یک میخ‌کوب خورده‌های اضافی را زدوده و صاف کنید.

روش جوشکاری آرگون:

روش جوشکاری آرگون یا همان جوشکاری با گاز محافظ آرگون، یک روش جوشکاری الکترود غیرمذاب است که در آن الکترود به صورت یک سرباره فلزی است که با گذر جریان الکتریسیته از آن، حرارت تولید می‌کند و بین قطعات فلزی قرار می‌گیرد. در این روش، گاز آرگون به عنوان گاز محافظ از تاثیر هوا بر روی نقطه جوش جلوگیری می‌کند

روش جوشکاری آرگون دارای مزایای زیر است:

کیفیت بالای جوش

تولید حداقل خسارت حرارتی

مناسب برای جوشکاری فولادهای ضد زنگ، آلومینیوم، مس و تیتان

تولید حداقل خورده

تولید حداقل نقص‌های جوش

تولید حداقل دود و صدای نامطلوب

روش جوشکاری آرگون دارای معایب زیر است:

هزینه بالای تجهیزات و مصرف گاز

سرعت پایین جوشکاری

نقطه جوش حساس به خوردگی

 نقطه جوش ضعیف در برابر شکست

 

 

روش جوشکاري آرگون به صورت زير انجام مي‌گيرد:

قطعات فلزي را با استفاده از يك برس فلزي يا يك سنگ تيز كننده از گرد و غبار، روغن و خوردگي پاك كنيد.

دستگاه جوشكاري را به منبع برق متناسب با ولتاژ و جريان مورد نياز متصل كنيد.

سرباره فلزي را به دستگاه جوشكاري وصل كنيد و طول آن را تنظيم كنيد.

 

مجتمع آموزشی علوم و فنون شمال یک مؤسسه آموزش مهارتی در شهر بابل است که در سال 1384 تأسیس شده است. این مؤسسه در رشته های مختلف دوره های آموزشی برگزار می کند.

برخی از این دوره ها عبارتند از:

آموزش تعمیرات اسپیلت: در این دوره، دانشجویان با نحوه نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری سامانه های تهویه مطبوع (اسپليت) آشنا مي شود. دانشجويان با قطعات و كاركردهای سامانه های تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوة نصب و راه‌اندازي سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوة تعيين مكان مناسب برای نصب سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه پيادة سازي لوله های خروجي و ورودي سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوة پياده سازي كابل‌برق سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه پياده سازي لولة خروجي آب سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه پياده سازي لوله خروجي گاز سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوة پخش گاز در سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه رفع عيب‌ يابي سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه تعويض قطعات سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه تعمير و نگهداري سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه تنظيم دما و رطوبت در سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه استفاده از ابزارها و تجهيزات مورد نياز برای تعمير و نگهداري سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت)، نحوه رعايت اصول ایمنی در كار با سامانه تبرید و گرمایش (اسپيليت) و ... آشنا می شوند.

آموزش قرائت کنتور آب: در این دوره، دانشجویان با نحوه قرائت کنتور آب و محاسبه مصرف آب خانگی و صنعتی آموزش داده می شود. دانشجویان با انواع کنتور آب، نحوه نصب و تعویض کنتور آب، نحوه خواندن شماره کنتور آب، نحوه خواندن رقم های کنتور آب، نحوه محاسبه مصرف آب بر اساس رقم های کنتور آب، نحوه پرداخت قبض آب بر اساس مصرف آب، نحوه برخورد با مشکلات و اختلافات در قرائت کنتور آب، نحوه رعایت اصول ایمنی در قرائت کنتور آب و ... آشنا می شوند.

آموزش تعمیر برد ماشین لباسشویی: در این دوره، دانشجویان با نحوه تشخیص علائم خرابی برد ماشین لباسشویی و رفع آن ها آموزش داده می شود. دانشجویان با قطعات و کارکردهای برد ماشین لباسشویی، نظیر ترانسفورماتور، رله، فیوز، ترانزیستور، دیود، مقاومت، خازن، پتانسیومتر، سنسور، تایمر، دکمه ها و نمایشگر و ... آشنا می شوند. دانشجویان با نحوه بررسی علائم خرابی برد ماشین لباسشویی، نظیر عدم روشن شدن یا خاموش شدن ماشین لباسشویی، عدم پاسخ به دکمه های کنترل، عدم نمایش چراغ های نشانگر، عدم شروع چرخه شست و شو یا خاتمه چرخه قبل از زمان مقرر، عدم تغذیه برق به موتور یا الکترو وال و ... آشنا می شوند.

آموزش بازرسی جوش: در این دوره، دانشجویان با نحوه بازرسی و کنترل کیفی جوش های صنعتی آشنا می شوند. دانشجویان با انواع روش های بازرسی جوش، نظیر بازرسی بصری، بازرسی تخریبی، بازرسی غیر تخریبی، بازرسی رادیوگرافی، بازرسی الکترومغناطیسی، بازرسی فراصوتی، بازرسی جاری های گردابی و ... آشنا می شوند. دانشجویان با نحوه انجام آزمایش ها و تفسیر نتایج آن ها، نحوه تشخیص عيب ها و نقص های جوش، نحوه رفع عيب ها و نقص های جوش، نحوه تهيه گزارش های بازرسی جوش، نحوه رعایت استانداردها و مقررات مربوط به بازرسی جوش و ... آشنا می شود.

 آموزش پداگوژی (روشهای نوین تدریس): در این دوره، دانشجویان با نحوه کسب مدرک پداگوژی فنی حرفه ای که شامل دانش و مهارت های لازم برای تدریس آموزش داده مي شود. دانشجويان با اصول و روش های آموزش و پرورش فني حرفه‌ای، نظير برنامه ريزي درسي، تدوين سند درسي، تعيين اهداف آموزشي، انتخاب روش ها و فعاليت هاي آموزشي، انتخاب و توليد منابع آموزشي، اجراي كلاس درس، ارزيابي يادگيري دانش آموزان، پيگيري و تقويت يادگيري دانش آموزان، بكارگيري فناوري هاي نوين در آموزش و ... آشنا مي شود.

 

آموزش الکترونیک: در این دوره، دانشجویان با نحوه عملکرد، ساختار و تعمیر قطعات و دستگاه های الکترونیک آموزش داده می شود. دانشجویان با قطعات و کارکردهای الکترونیک، نظیر مقاومت، خازن، سلف، ترانزستور، دایود، ال‌آی‌دی، آپ‌آمپ،  میکروکنترلر، سنسور، موتور و ... آشنا می شوند. دانشجویان با نحوه انجام آزمایش ها و اندازه گیری های الکترونیک، نحوه خواندن نقشه ها و شماتیک های الکترونیک، نحوه برداشتن و جوش دادن قطعات الکترونیک، نحوه تشخیص عیب ها و خرابی های الکترونیک، نحوه تعمیر و تعویض قطعات الکترونیک، نحوه طراحی و ساخت دستگاه های الکترونیک، نحوه رعایت اصول ایمنی در کار با دستگاه های الکترونیک و ... آشنا می شود.

  

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

اطلاعات

  • نویسنده : __ امامی
  • تاریخ: چهارشنبه, 20 دی 1402
  • تعداد بازدید: 356